Indlæringsvanskeligheder, bl.a. dysleksi

Dysleksi/Ordblindhed

Her henvises til Ordblindeforeningen.dk

Her defineres ordblindhed og der gives information om relevante hjælpemidler.

Link: https://www.ordblindeforeningen.dk/ordblindhed.asp

Artikel i magasinet skolebørn, der beskriver test for ordblindhed og relevante lovkrav:

http://www.skoleborn.dk/maj_2016/12nytestafordblinde.html

Derudover kan henvises til Nota (link https://nota.dk) som er relevant at blive indmeldt I, hvis man er ordblind eller har andre handicap, der kunne gøre det relevant at være medlem, som fx koncentrationsbesvær.

Dyskalkuli/talblindhed:

Gode links;

http://www.dyskalkyli.nu/denmark-filer/page0002.htm

EMU Danmarks læringsportal

http://www.emu.dk/modul/talblindhed

Artikel i berlingske vedr. Talblindhed:

https://www.b.dk/nationalt/er-du-talblind#

Artikel om ung pige med dyskalkuli

http://www.udeoghjemme.dk/skaebner/udsatte-mennesker/caroline-er-talblind

 

Digt af Johannes Møllehave

Johannes Møllehave er selv far til en ordblind søn. Sønnen Thomas Møllehave, er i dag forfatter og foredragsholder.

Digtet er oprindeligt bragt i jubilæumsudgaven af bladet “Ordblind”.

Jeg kender en dreng

som var ordblind

men livet viste han

stor sind.

Han stirred på

skyer, på græs og på strå

og alt hvad der levede

stirred han på.

 

På heste og måger

og dådyr og rå.

Han fryded sig dagligt

ved det han fik set

og så mere end den

som kan sit alfabet.

 

Hans hjerne var fuld

den var slet ikke tom

kun løsrevne bogstaver

bytted han om.

Han læste et K

som om det var et H

selv KO var et ord

det var svært at forstå.

 

Han så bogstaver helt

uden plan og system

FARUM MIDTPUNKT

var derfor et voldsomt problem

Som når F A siger AF

og RUM siger MUR

og i APOTEK

løb han fuldkommen sur.

 

På skolen der blev

han behandlet som skidt

da han aldrig begreb

hvad de grifled med kridt

og dog kendte han forskel

på grønt og på hvidt.

 

Et års alfabet

ku han meget godt se

et bogstav hed GRÆS

og et andet hed SNE

For himlens bogstav

var nemt at forstå

for himlen var blå.

som han henrykket så.

Den spejles i havet

som derfor er blåt

blå eller blåt

det forstod han da godt.

 

Når stammen blev gammel

og træet blev hult

blev bogstavet grønt

til bogstavet gult.

 

Den ordblinde kender

en smerte som gnaver

Han sidder og stammer

mens andre de staver.

En ordblind er derfor

det tar man for givet

en staver der løb

sig en staver i livet.

 

Han fupper og famler

og snyder og lusker

og udslynger ord

som han gætter og husker

 

Den ordblinde dreng

som man anså for skør

måtte se med sit øre

og det giver gehør.

 

Alfabetet var simpelthen

bogstavmystik

men livet den dejligste

gave han fik.

 

En dag faldt de bogstaver

pludselig på plads

Hvis jeg lyver om det

må I kalde mig Mads.

 

Som ordblind har han

til dels skiftet spor

og kan stave helt godt

og lever af ord.

Hvor der er vilje

er der en vej.

Det ved jeg med smerte

for drengen er mig.