ADFÆRDS-FORSTYRRELSER
Adfærdsforstyrrelser ses hos ca. 2-5 % af børn og unge, med en overhyppighed af drenge.
Adfærdsforstyrrelser kan ses sammen med andre lidelser som ADHD/ADD, Tourette syndrom, Tics, OCD (tvangstanker og tvangshandlinger), autisme eller blot svage sociale evner /social kognitive vanskeligheder, angst, depression, indlæringsvanskeligheder, eksekutive vanskeligheder og såfremt dette er tilfældet er det vigtigt, at disse lidelser bliver erkendt og behandlet, da dette kan nedsætte og måske helt fjerne symptomerne på en adfærdsforstyrrelse.
ADFÆRDSFORSTYRRELSE / Conduct disorder (CD)
Udviser dit barn et vedvarende mønster af dyssocial, aggressiv og trodsig adfærd, som viser klare brud på sociale forventninger og normer for alderen, kan dit barn muligvis opfylde kriterierne for en adfærdsforstyrrelse. Symptomer på adfærdsforstyrrelse kan opstå både før og efter 10 års alderen.
Det er almindeligt, at børn og unge med adfærdsforstyrrelse ofte starter slåskampe, lyver, stjæler og pjækker fra skolen. Børn og unge med en sådan forstyrrelse vil have en negativ adfærd, som kommer til udtryk gennem aggressivitet, trods og mobning. I særlige alvorlige tilfælde kan der også være tale om hærværk og stærk ødelæggelsestrang, vold mod dyr og mennesker, indbrud/røveri, ildspåsættelse og stofmisbrug.
For at opfylde kriterierne for en adfærdsforstyrrelse kræves flere af symptomerne i
Tabel 1, med en varighed på mere end 6 måneder.
Der kan være tale om en let grad af adfærdsforstyrrelse, hvis der kun er få adfærdssymptomer af de krævede og det kun er til mindre besvær for andre. I svær grad, såfremt der er mange symptomer udover de krævede og disse medfører betydelige problemer for andre (Moderat grad i mellem svær og let grad J)
Tabel 1:
-
- Raserianfald
- Trættelyst
- Lydighedsnægtelse
- Provokerende adfærd
- Udad projicerende holdning
- Irritabilitet
- Vredagtighed
- Hævngerrighed
- Løgnagtighed
- Slagsmålstilbøjelighed
- Natlig udebliven (< 13 år)
- Grusomhed mod dyr
- Tyveri
- Skulken
- Vagabondering
- Terrorisering
Særlig alvorlige symptomer, som kun behøver at være forekommet en enkelt gang er:
-
- Anvendelse af farlige våben
- Hærværk, vandalisme
- Vold mod mennesker
- Ildspåsættelse
- Røveriforsøg
- Seksuel tvang
- Indbrud
OPPOSITIONEL ADFÆRDSFORSTYRRELSE/ODD
Alle børn kan til tider være vrede, irritable og udfordrende.
Men hvis dit barn hyppigt og vedvarende er præget af vrede, argumenterende, trods og/eller hævngerrig, kan det være, at dit barn har en mildere grad af adfærdsforstyrrelse, det der kaldes for oppositionel adfærdsforstyrrelse/ODD.
Symptomer på ODD ses oftest allerede i børnehavealderen.
For at opfylde kriterierne for diagnosen ODD kræves, at mindst 4 af symptomerne (1-23) (se Tabel 1), men højst 2 af symptomerne (a-g) (se Tabel 1). Symptomerne skal have stået på i mere end 6 måneder og skal afvige og være uforenelige med barnets udviklingsniveau. Der kan være forskellige grader af ODD; mild – hvis der alene ses symptomer i en sammenhæng fx i hjemmet. Moderat grad, hvis der ses symptomer i 2 forskellige sammenhænge som hjem og skole. Svær hvis der ses symptomer i 3 forskellige sammenhænge som i hjem, skole og med venner.
ÅRSAGER TIL ADFÆRDSFORSTYRRELSE
Adfærdsforstyrrelser er multifaktorielle lidelser, dvs. at både arv/genetik og miljø spiller en rolle for, at et barn udvikler en adfærdsforstyrrelse. Typisk ser man, at der er flere i en familie med en adfærdsforstyrrelse.
Barnet kan være født med en genetisk/arv der bl.a. kan medføre;
I familien kan der være miljømæssige faktorer såsom:
BEHANDLING: Behandlingen er ofte tværfaglig (psykologisk/psykiatrisk/somatisk/specialpædagogisk/social) og kræver teamwork. Jo tidligere behandling påbegyndes jo bedre effekt har barnet af behandlingen. Behandlingen virker bedst i barnets eget miljø. Behandlingstiltag bør afprøves systematisk over et givet tidsrum, Ved manglende effekt af behandlingen bør andre tiltag afprøves. Behandlingen kræver tid og tålmodighed, hvorfor det er vigtigt med handleplaner og langtidsperspektiv. I behandlingen bør der altid være fokus på relationsbehandling.
|
||